Finestreta oberta o tancada quan circulem?

Aquest 2019 s’ha publicat un interessant article a la revista Environmental research, on s’estudia la qualitat de l’aire de 14 taxis funcionant en condicions normals a Barcelona.

Font: AMB

La recerca mostra que la contaminació a l’interior varia molt en funció de les pràctiques de ventilació del vehicle, una informació molt valuosa per a qualsevol conductor/a que estigui moltes hores circulant a la ciutat.

L’estudi mostra que les partícules de mida més petita, que tenen importants impactes sobre la salut, es poden mantenir a uns nivells fins i tot inferiors als registrats al transport públic (autobús, tramvia o metro) sempre que el vehicle circuli amb les finestres tancades – amb sistemes de recirculació de l’aire. Si, per contra, circula amb les finestres obertes, la contaminació en funció del recorregut pot arribar fins a nivells 100 vegades superiors als que es tindria amb les finestres tancades, especialment si se circula pels carrers més contaminants, com pot ser l’Eixample.

Per un altra banda les concentracions de PM10 se situen al voltant dels 67 μg/m3, un nivell força que més que duplica els nivells de contaminació a l’aire lliure. L’estudi del tipus de partícules PM10 mostra que una part d’aquesta contaminació és deguda a la combustió, però un segon factor també rellevant és la contaminació generada pel fregament dels neumàtics amb el terra, i amb la fricció amb els frens.

Un tercer element destacable de l’estudi és que mostra que el nivell de contaminació a l’interior no només depèn de la contaminació exterior, sinó també del combustible que utilitzi el vehicle. Per exemple els vehicles dièsel antics mostren nivells de contaminació clarament superiors en CO i en partícules grans, per contra els vehicles elèctrics mostren nivells de contaminants clarament inferiors a la resta de tipologies.

Fonts d’energia dels Taxis de l’AMB, a data 1 de gener de 2019. Font: Institut Metropolità del Taxi

Finalment cal assenyalar que en contra de tenir les finestres tancades hi ha la contaminació per CO2, un contaminant que és perillós per a la salut si es respira a nivells alts de manera sostinguda. A l’estudi, per exemple, es menciona un taxi elèctric que sempre circula amb la finestra tacada, i si bé té els nivells de la resta de contaminants baixos, supera els llindars de seguretat de CO2 durant 4,5 hores de les 6 hores en servei on es van fer mesures.

La bona notícia és que quan es circula amb les finestres obertes els nivells de CO2 de seguida se situen a similars als de l’exterior. Per això l’estudi suggereix circular amb les finestres tancades, però ventilar regularment en períodes curts de temps, i a ser possible en zones no molt contaminades. Pràctiques com aquestes no només beneficiarien la clientela, sinó, i per sobre de tot, a la salut de taxistes i altres professionals que circulin moltes hores a la ciutat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: