El darrer 5 de març l’Agència Europea del Medi Ambient ha publicat l’informe 2018 del soroll a Europa.
Els resultats són preocupants. Un 20% de la ciutadania amb nivells superiors viu en entorns més sorollosos dels considerats com a segurs per a la salut, i la previsió assenyala que aquest problema creixerà als pròxims anys.
Al voltant de 113 milions de persones que viuen a Europa pateixen de manera persistent un nivell mínim de 55 decibels [dB(A)] de soroll a causa del tràfic. A la major part dels països europeus, més del 50% de les persones residents en zones urbanes estan exposats a nivells de sorolls de trànsit rodat de 55 dB o més durant el període dia-tarda-nit. Segons l’Organització Mundial de la Salut, en aquest nivell és probable que es produeixin efectes sobre la salut.
A partir de les noves dades publicades per l’Organització Mundial de la Salut, l’Agència Europea del Medi Ambient ha estimat l’impacte sobre la salut del soroll a Europa. Calcula que amb els nivells de soroll actuals (del 2017) es produeixen a Europa unes 12 000 morts prematures i contribueix a 48 000 casos nous de cardiopatia isquèmica (provocada per l’estretament de les artèries del cor) a l’any. També calcula que 22 milions de persones pateixen de molèsties cròniques severes i que 6,5 milions de persones pateixen alteracions greus i cròniques a la son.
Coincidint amb la publicació de l’informe l’Agència Europea també ha publicat uns resums de la situació de cada país, on es poden comparar els nivells de superació dels llindars segurs per a les diferents ciutats de cada Estat de la Unió Europea.
Malauradament, tal com s’ha assenyalat a una altra entrada, Barcelona encara no ha aprovat el seu mapa de soroll de 2017, i per tant no s’inclouen dades de la nostra ciutat, tot i que sabem que aquest és un problema important.
Segons les dades de l’Agència de Salut Pública de Barcelona un 56% de la ciutadania de Barcelona viu en entorns on es produeixen nivells màxims de soroll per trànsit per sobre dels establerts per l’OMS a l’horari diürn, i un 70% està sotmesa a nivells superiors màxims de soroll de trànsit a l’horari nocturn.
Per ara, a diferència del que ja ha fet amb la contaminació atmosfèrica per gasos i partícules contaminants, l’Agència de Salut Pública de Barcelona encara no ha fet una estimació de l’impacte sobre la salut dels nivells de soroll. Tant de bo tan aviat com sigui possible comenci a incorporar aquest tipus d’anàlisi als seus informes, tal com ho acaba de fer l’Agència Europea del Medi Ambient.
2 comentaris