L’impacte sobre la salut del soroll a Europa … sense dades de Barcelona

El darrer 5 de març l’Agència Europea del Medi Ambient ha publicat l’informe 2018 del soroll a Europa.

Els resultats són preocupants. Un de cada cinc habitants amb nivells superiors viu en entorns més sorollosos dels considerats com a segurs per a la salut, i la previsió assenyala que aquest problema creixerà als pròxims anys.

Al voltant de 113 milions d’europeus pateixen de manera persistent un nivell mínim de 55 decibels [dB(A)] de soroll a causa del tràfic. A la major part dels països europeus, més del 50% dels habitants de les zones urbanes estan exposats a nivells de sorolls de trànsit rodat de 55 dB o més durant el període dia-tarda-nit. Segons l’Organització Mundial de la Salut, en aquest nivell és probable que es produeixin efectes sobre la salut.

A partir de les noves dades publicades per l’Organització Mundial de la Salut, l’Agència Europea del Medi Ambient ha estimat l’impacte sobre la salut del soroll a Europa. Calcula que amb els nivells de soroll actuals (del 2017) es produeixen a Europa unes 12 000 morts prematures i contribueix a 48 000 casos nous de cardiopatia isquèmica (provocada per l’estretament de les artèries del cor) a l’any. També calcula que 22 milions de persones pateixen de molèsties cròniques severes i que 6,5 milions de persones pateixen alteracions greus i cròniques a la son.

Coincidint amb la publicació de l’informe l’Agència Europea també ha publicat uns resums de la situació de cada país, on es poden comparar els nivells de superació dels llindars segurs per a les diferents ciutats de cada Estat de la Unió Europea.

Font: Agència Europea del Medi Ambient.

Malauradament, tal com s’ha assenyalat a una altra entrada, Barcelona encara no ha aprovat el seu mapa de soroll de 2017, i per tant no s’inclouen dades de la nostra ciutat, tot i que sabem que aquest és un problema important.

Segons les dades provisionals de les quals disposem un 55% dels ciutadans de Barcelona viuen en entorn on es produeixen nivells màxims de soroll per trànsit per sobre dels establerts per l’OMS a l’horari diürn, i un 57% estan sotmeses a nivells superiors màxims de soroll de trànsit a l’horari nocturn.

Per ara, a diferència del que ja ha fet amb la contaminació atmosfèrica per gasos i partícules contaminants, l’Agència de Salut Pública de Barcelona encara no ha fet una estimació de l’impacte sobre la salut dels nivells de soroll. Tant de bo tan aviat com sigui possible comenci a incorporar aquest tipus d’anàlisi als seus informes, tal com ho acaba de fer l’Agència Europea del Medi Ambient.

2 respostes a “L’impacte sobre la salut del soroll a Europa … sense dades de Barcelona

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s