Es noten les mesures contra el coronavirus a la contaminació de Barcelona?

De ben segur que molts de vosaltres heu vist els mapes que mostraven la disminució de la contaminació per NO2 a la Xina o a Itàlia associada a la parada de la mobilitat i l’activitat econòmica derivada de les mesures relacionades amb el coronavirus.

Font: The Verge a partir de dades satel·lit del Sentinel 5P 

En aquesta entrada faré el seguiment de l’evolució dels nivells de contaminació detectats a les estacions de trànsit de Barcelona i els comentaré breument per veure si es pot apreciar alguna afectació al cas de Barcelona.

Antecedents

  • Els mesos previs a l’inici de la malaltia a Catalunya s’han registrat valors inferiors als dels anys anteriors, en part degut a les bones condicions meteorològiques (vegeu els informes de gener i febrer) i possiblement, també afavorits per la progressiva implantació de la Zona de Baixes Emissions, tot i que encara és d’hora per estimar el nivell de reducció associat a aquest factor. Les càmeres estimen que s’han eliminat 36.000 vehicles sense etiqueta els darrers tres mesos, i les enquestes diuen que s’han substituït per vehicles menys contaminants (33% dels casos), transport públic (33%) i altres opcions (33%).

Resum del canvi

Nota: els valors de la contaminació mesurada al carrer depenen tant de l’emissió, que s’ha vist reduïda per la disminució de la mobilitat, com de la dispersió dels contaminants, que varia en funció del vent. Malgrat aquest factor de variació els nivells de contaminació han estat tan baixos que l’efecte de la reducció associada a la disminució de la mobilitat és indubtable. Caldrà veure com evoluciona el factor meteorològic els dies vinents per a poder estudiar millor els dos efectes per separat, tot i que per ara no ha estat un període especialment ventós.

Evolució de la contaminació per contaminant

NO2

Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona el descens acumulat dels nivells de NO2 des de la declaració de l’estat d’alarma és del -69% de mitjana a la ciutat (-26,2 μg/m3) respecte a la setmana tipus de 2020.

Font: Agència de Salut Pública de Barcelona

PM10

Les partícules PM10 tenen un origen divers, tal com hem explicat en altres ocasions. Per això la baixada als nivells de contaminació detectada és menor. Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona els nivells setmanals de PM10 han disminuït un -46% a la ciutat (-12,3 μg/m3) respecte la setmana tipus de 2020.

Origen de les partícules PM10 a l’estació de Maria Cristina mesurats l’any 2013. Font: AIRUSE-LIFE+: a harmonized PM speciation and source apportionment in five southern European cities, 2016 (gràfic traduït)

Font: Agència de Salut Pública de Barcelona

Black Carbon

Les partícules de black carbon (BC), són un apart de les partícules PM10 que estan directament vinculades amb les emissions del trànsit de vehicles dièsel. Segueixen per tant un perfil molt semblant al perfil de NO2. Segons l’Agència de Salut Pública al Black carbon el descens acumulat a l’estació de trànsit de l’Eixample és del -79% (-1,71 μg/m3) respecte la setmana tipus de 2020.

Font: Agència de Salut Pública de Barcelona

Registres diaris mínims històrics

(Aquesta entrada serà actualitzada setmanalment a partir de l’1 d’abril. Darrera actualització 6 d’abril)

2 respostes a “Es noten les mesures contra el coronavirus a la contaminació de Barcelona?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s