Es noten les mesures contra el coronavirus a la contaminació de Barcelona?

De ben segur que molts de vosaltres heu vist els mapes que mostraven la disminució de la contaminació per NO2 a la Xina, a Itàlia o França associada a la parada de la mobilitat i l’activitat econòmica derivada de les mesures relacionades amb el coronavirus. A continuació us mostrem alguns generats per l’agència europea de l’espai.


En aquesta entrada farem el seguiment de l’evolució dels nivells de contaminació a Barcelona.

La situació a les estacions de trànsit de Barcelona

  • Els mesos previs a l’inici de la malaltia a Catalunya -gener, febrer- es van registrar valors lleugerament inferiors als dels anys anteriors, en part degut a les bones condicions meteorològiques (vegeu els informes de gener i febrer) i possiblement, també afavorits per la progressiva implantació de la Zona de Baixes Emissions, tot i que encara és d’hora per estimar el nivell de reducció associat a aquest factor.
  • A partir de l’inici de les mesures de restricció en la mobilitat, establertes com a part de la lluita contra el coronavirus, la contaminació ha baixat molt. Cal recordar que per alguns contaminants, com l’NO2 o les partícules “black carbon” el trànsit és el principal vector de contaminació. Més del 60% de les immissions d’aquests contaminants a les estacions de trànsit tenen aquest orígen.
Percentatge de reducció del trànsit respecte al funcionament ordinari. Es pot observar la progressiva recuperació dels volums a partir de la segona quinzena del mes d’abril
  • Els valors de la contaminació mesurada al carrer depenen tant de l’emissió, que s’ha vist reduïda per la disminució de la mobilitat, com de la dispersió dels contaminants, que varia en funció del vent i la pluja. Malgrat la variabilitat associada al factor meteorològic la reducció als nivells de contaminació ha estat tant important que l’efecte de la disminució associada a la disminució de la mobilitat és indubtable.

Evolució de la contaminació per contaminant

NO2

Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona el descens acumulat dels nivells de NO2 des de la declaració de l’estat d’alarma és del -56% de mitjana a la ciutat respecte a la setmana tipus de 2020.

PM10

Les partícules PM10 tenen un origen divers, tal com hem explicat en altres ocasions. Per això la baixada als nivells de contaminació detectada és menor.

Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona els nivells setmanals acumulats de PM10 han disminuït un -36% a la ciutat respecte la setmana tipus de 2020.

Origen de les partícules PM10 a l’estació de Maria Cristina mesurats l’any 2013. Font: AIRUSE-LIFE+: a harmonized PM speciation and source apportionment in five southern European cities, 2016 (gràfic traduït)

Black Carbon

Les partícules de black carbon (BC), són una part de les partícules PM10 que estan directament vinculades amb les emissions del trànsit de vehicles dièsel. Segueixen per tant un perfil molt semblant al perfil de NO2.

Segons l’Agència de Salut Pública al Black carbon el descens acumulat a l’estació de trànsit de l’Eixample és del -63% respecte la setmana tipus de 2020.

Registres diaris mínims històrics

(Darrera actualització 1 de juny de 2020)

Nota: poden trobar-se els informes setmanals dels nivells de contaminació a la ciutat redactats per l’Agència de Salut Pública de Barcelona aquí.

2 comentaris

Respon a Ferran Cancel·la la resposta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: