Informe: la contaminació de juny

Nota: el dia de Sant Joan no s’ha incorporat al valor mensual per evitar les distorsions associades a l´ús de materials pirotècnics

Els nivells de contaminació el mes de juny han estat marcats per la progressiva flexibilització del confinament fins a arribar a l’eliminació de les limitacions de mobilitat interna (encara hi ha límits en el trànsit internacional).

S’ha pogut observar una clara recuperació dels nivells de trànsit, arribant al 86% dels nivells pre-crisi a finals de mes.

Font: Ajuntament de Barcelona

El nivell de trànsit motoritzat assolit és preocupant perquè s’ha produït malgrat la mobilitat global interna (comptant tota mena de desplaçament, inclosos caminar) encara és només un 64% del que hi havia a la situació anterior. Aquesta reducció afecta a totes les franges de longitud de desplaçaments, però és especialment important als desplaçaments entre 2 i 10 km.

Mobilitat interna a Barcelona des del març fins al 27 de juny. En vermell els nivells pre-crisis. Font: Ministerio de transporte, movilidad y agenda urbana

És significatiu que el percentatge de demanda del transport públic s’està recuperant molt lentament i encara està a l’entorn del 50% de la demana pre-crisi.

Font: Ajuntament de Barcelona

Si la mobilitat global continua creixent i el transport públic no recupera, com a mínim, el seu percentatge d’ús previ a l’inici de la pandèmia les conseqüències sobre els nivells de contaminació a la ciutat poden ser greus.

La variabilitat meteorològica ha produït oscil·lacions a curt termini, amb un inici de mes de juny propici a la dispersió dels contaminants i un final molt més estable. La darrera setmana laborable de juny va ser la primera des del confinament on la mitjana setmanal laborable a les estacions de trànsit va superar la mitjana màxima anual establerta per l’Organització Mundial de la Salut.

Nivells mitjans setmanals en dies laborables de NO2 a les estacions d’Eixample i Gràcia.

En aquest context destaquem els següents fets:

  • El nivell mitjà mensual d’NO2 a les estacions de trànsit el mes de juny ha estat de 26,69 µg/m3. Malgrat els nivells tendeixen a apropar-se als valors pre-crisis és encara , amb molta diferència, el registre més baix d’un mes de juny des que hi ha dades. El valor mensual d’aquest any és gairebé la meitat de la mitjana dels darrers quatre anys (53,3 µg/m3).
  • Els valors registrats a les estacions més contaminades continuen molt per sota dels valors de referència anuals de l’OMS.
  • Quant a les partícules PM10, s’ha registrat un valor mitjà a les estacions de trànsit de 19,7 µg/m3 (sense incorporar el dia de Sant Joan on la contaminació puja molt per sobre l’usual degut als focs artificials). Es tracta d’un valor també per sota de la mitjana dels darrers quatre anys (30,3 µg/m3) i per sota del valor de l’any 2019 (31,2 µg/m3).

Tendència anual

En aquest gràfic representem els valors anuals de contaminació. El darrer punt del gràfic correspon a la mitjana dels nivells de contaminació dels darrers 12 mesos. Aquesta dada es pot utilitzar per comparar els valors històrics mitjans anuals amb les darreres dades disponibles, anticipant així la tendència cap al valor mitjà de l’any 2020. Es pot utilitzar també per comparar amb els màxims legals anuals que estableix la normativa i les recomanacions anuals de l’Organització Mundial de la Salut.

Font: Xarxa de vigilància i prevenció de la contaminació atmosfèrica
Nota: a les estacions de fons no es considera l’estació de l’Observatori Fabra
Font: Xarxa de vigilància i prevenció de la contaminació atmosfèrica
Nota: a les estacions de fons no es considera l’estació de l’Observatori Fabra
  • S’ha produït una caiguda de la tendència anual en els nivells d’NO2. Aquest fet és degut a la fortíssima caiguda als nivells registrats des de l’inici de la crisi associada al COVID. Aquesta situació excepcional ha permès que la mitjana anual baixi dels 40 µg/m3, que és el valor mitjà màxim anual establert per la legislació europea i el màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, a les estacions de trànsit.
  • Al PM10, la tendència és similar, però molt menys accentuada. Els valors registrats superen els 20 µg/m3 de mitjana anual, que és el valor màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, però es troben per sota dels 40 µg/m3, que és el màxim anual establert per la legislació europea. El darrer estudi publicat per l’Agència de Salut de Barcelona suggereix que per aconseguir baixar més els nivells a part d’actuar sobre el trànsit cal incidir també en: 1) els vehicle DUM dièsel i antics, 2) les activitats generadores de pols com les obres, 3) les activitats generadores de partícules d’origen secundari com ara les explotacions ramaderes de Catalunya i 4) altres gasos precursors del material particulat secundari com l’O3.

Altres

  • L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB, Agència de Salut Pública de Catalunya, CSIC, ISGlobal, i UPC han publicat l’informe “COVID-19: Aprenentatges en qualitat de l’aire” on avaluen que les mesures de confinament del COVID en la fase zero han produït un decreixement del 43% en els nivells de NO2 a les immissions de Barcelona, un 21% al PM10 i en canvi ha augmentat un 9% l’O3. És un estudi que recomanem.
  • Sempre és curiós veure els efectes de la pirotècnica de Sant Joan sobre la contaminació de PM10. Enguany ha estat “moderada”…amb un pic de 300 µg/m3 a l’estació de l’Eixample!
Valor horari entre el 23 de juny a les 0.00 i el 24 de juny a les 24 hores a l’estació de l’Eixample.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s