Informe: la contaminació de juliol

Els nivells de contaminació el mes de juliol han estat marcats pel característic temps anticiclònic d’aquesta època, el progressiu increment de la mobilitat i el trànsit a la primera quinzena del mes i el seu posterior decreixement a causa de l’entrada de noves mesures en la lluita contra la COVID i la incorporació de part de la població al període vacacional.

Fonts: contaminació (xarxa de vigilància i prevenció de la contaminació atmosfèrica), mobilitat (ministerio de transporte, movilidad y agenda urbana), trànsit (ATM)

El percentatge de demanda del transport públic aquest mes s’ha estabilitzat l’entorn del 53% del mateix període.

Font: ATM

En aquest context destaquem els següents fets:

  • El nivell mitjà mensual d’NO2 a les estacions de trànsit aquest mes ha estat de 31,8 µg/m3. Malgrat els nivells tendeixen a apropar-se als valors pre-crisis és encara, amb molta diferència, el registre més baix del mateix des que hi ha dades. El valor mensual de la mitjana dels darrers quatre anys (49,3 µg/m3).
  • Els valors registrats a les estacions més contaminades continuen molt per sota dels valors de referència anuals de l’OMS.
  • Quant a les partícules PM10, s’ha registrat un valor mitjà a les estacions de trànsit de 23,9 µg/m3. Es tracta d’un valor també per sota de la mitjana dels darrers quatre anys (30,2 µg/m3) i per sota del valor de l’any 2019 (29,8 µg/m3).

Tendència anual

En aquest gràfic representem els valors anuals de contaminació. El darrer punt del gràfic correspon a la mitjana dels nivells de contaminació dels darrers 12 mesos. Aquesta dada es pot utilitzar per comparar els valors històrics mitjans anuals amb les darreres dades disponibles, anticipant així la tendència cap al valor mitjà de l’any 2020. Es pot utilitzar també per comparar amb els màxims legals anuals que estableix la normativa i les recomanacions anuals de l’Organització Mundial de la Salut.

Font: Xarxa de vigilància i prevenció de la contaminació atmosfèrica
Nota: a les estacions de fons no es considera l’estació de l’Observatori Fabra
Font: Xarxa de vigilància i prevenció de la contaminació atmosfèrica
Nota: a les estacions de fons no es considera l’estació de l’Observatori Fabra
  • Continua la caiguda de la tendència anual en els nivells d’NO2 degut a la crisi associada a la COVID. Aquesta situació ha permès que la mitjana anual a les estacions de trànsit baixi a 36,9 µg/m3, per sota dels 40 µg/m3, que és el valor mitjà màxim anual establert per la legislació europea i el màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, a les estacions de trànsit.
  • Al PM10, la tendència és similar, però menys accentuada. Els valors registrats a les estacions de trànsit superen els 20 µg/m3 de mitjana anual (23,5 µg/m3), que és el valor màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, però es troben per sota dels 40 µg/m3, que és el màxim anual establert per la legislació europea.

Soroll

  • Aquest mes ha sortit publicat el nou mapa de soroll (amb dades del 2017). Podeu trobar un anàlisi de la problemàtica aquí.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: