Informe: la contaminació de setembre

Els nivells de contaminació el mes de setembre han estat marcats per l’inici de l’activitat escolar i el retorn de l’activitat econòmica ordinària després del període estival durant la segona quinzena del mes. S’han observat nivells mitjans a les estacions de trànsit superiors als dels períodes estivals, i propers però inferiors als característics en aquestes dates.

El procés de recuperació parcial dels nivells de contaminació a nivells similars, però lleugerament inferiors a anys anteriors, és un fenomen que està observant-se a nombroses ciutats de tot el món.

Font: the economist

La recuperació dels nivells de contaminació però, fins al moment, continua essent parcial perquè el volum de mobilitat global continua per sota de l’usual per aquestes dates, possiblement degut en part als ERTE i en part al fet que una part de l’activitat econòmica que abans es feia presencial ara es fa al domicili.

La disminució de la mobilitat (expressada en viatgers*km i mesurada mitjançant els moviments de telefonia) és entorn del -25% respecte al període de referència que està fent servir el Ministeri de transports, mobilitat i agenda urbana, corresponents a la segona setmana de febrer de 2020.

Font: Ministerio de Transportes Movilidad y Agenda Urbana

La disminució del volum global de mobilitat permet que malgrat que l’ús del transport públic sembla estabilitzat a nivells molt inferiors als usuals (-42,6% inferior de mitjana al mateix període de l’any 2020 a la setmana del 14 al 20 de setembre) el trànsit privat també ho estigui (al voltant del 7-10% inferior, amb valors absoluts similars al mes de juliol).

Font: ATM
Font: ATM

Com evolucionarà en el futur la mobilitat i en particular el transport? És difícil de preveure. Tot sembla indicar que a poc a poc el volum global de mobilitat anirà augmentant (en part degut a l’esperable recuperació econòmica, i en part pel fet que algunes empreses comencen a demanar als seus treballadors que retornin -si més no parcialment-als llocs de treball a les oficines, una vegada tenen els protocols corresponents enllestits).

La clau estarà a saber si aquest progressiu increment de la demanda de mobilitat va també acompanyat d’una recuperació en l’ús del transport públic. No serà fàcil, d’altres països com la Xina, amb més mesos d’experiència en la crisi que nosaltres, ens mostren com és de difícil recuperar els volums de transport públic en un context epidèmic.

Finalment assenyalar que l’activitat portuària (que contribueix menys que el trànsit, però també contribueix a la contaminació de la ciutat) continua a nivells inferiors als usuals en l’àmbit del transport de passatgers, en particular l’activitat creuerista continua aturada.

Font: Port de Barcelona

En aquest context destaquem els següents fets:

  • El nivell mitjà mensual d’NO2 a les estacions de trànsit ha estat de 38,7 µg/m3. És el registre més baix del mes de setembre des que hi ha dades, gairebé 7,5 µg/m3 per sota del valor mensual del darrer any i 10 µg/m3 per sota la mitjana dels darrers quatre anys.
  • Els valors mensuals registrats a les estacions més contaminades continuen per sota dels valors de referència anuals de l’OMS, però s’estan apropant al llindar.
  • Quant a les partícules PM10, s’ha registrat un valor mitjà a les estacions de trànsit de 20,7 µg/m3. Es tracta d’un valor lleugerament per sota de la mitjana dels darrers quatre anys (24,1 µg/m3) i per sota del valor de l’any 2019 (25,4 µg/m3).

Tendència anual

En aquest gràfic representem els valors anuals de contaminació. El darrer punt del gràfic correspon a la mitjana dels nivells de contaminació dels darrers dotze mesos. Aquesta dada es pot utilitzar per comparar els valors històrics mitjans anuals amb les darreres dades disponibles, anticipant així la tendència cap al valor mitjà de l’any 2020. Es pot utilitzar també per comparar amb els màxims legals anuals que estableix la normativa i les recomanacions anuals de l’Organització Mundial de la Salut.

  • Continua la caiguda de la tendència anual en els nivells d’NO2. La mitjana anual a les estacions de trànsit es troba a 35,1 µg/m3, per sota dels 40 µg/m3, que és el valor mitjà màxim anual establert per la legislació europea i el màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, a les estacions de trànsit.
  • Al PM10, la tendència és similar, però menys accentuada. Els valors registrats a les estacions de trànsit superen els 20 µg/m3 de mitjana anual (22,96 µg/m3), que és el valor màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, però es troben per sota dels 40 µg/m3, que és el màxim anual establert per la legislació europea.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s