Informe: la contaminació d’abril

Evolució mensual

En aquests gràfics representem els valors mitjans mensuals de contaminació. S’indiquen també els màxims legals anuals que estableix la normativa i els màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut. Aquests valors de referència no es poden comparar directament amb els valors mensuals, ja que corresponen a diferents períodes de referència (mensual vs. anual) i es posen només com a indicació. Si es vol fer una comparació, cal fer servir les dades anuals de contaminació que es representen al segon apartat de l’informe.

Nota: lamentem no poder facilitar informació mensual de PM2,5. Malgrat que els PM2,5 són els contaminants amb una mortalitat més alta a Barcelona l’Agència de Salut Pública de Barcelona, responsable de la Xarxa de Vigilància i Prevenció de la Contaminació Atmosfèrica a la ciutat, no facilita informació pública més que una vegada a l’any a l’informe anual de qualitat de l’aire que publica aproximament sis mesos després d’haver acabat l’any. Continuarem treballant per aconseguir que aquesta informació sigui pública en el moment que és rellevant, tal com passa ja a molts altres llocs del món.

Es pot observar que els nivells de contaminació de NO2 continuen per sota dels llindars usuals a les estacions de trànsit. Aquesta disminució està relacionada amb la baixada del trànsit en dies laborables que s’ha continuat produint al mes d’Abril en relació amb els nivells pre-pandèmia. Al període 1 d’abril – 25 d’abril (darreres dades disponibles) els nivells de trànsit a l’interior de la ciutat en dies laborables ha estat un 23% per sota dels pre-pandèmia segons les dades facilitades per l’Ajuntament de Barcelona.

Tendència anual

En aquest gràfic representem els valors anuals de contaminació. El darrer punt del gràfic correspon a la mitjana dels nivells de contaminació dels darrers dotze mesos. Aquesta dada es pot utilitzar per comparar els valors històrics mitjans anuals amb les darreres dades disponibles, anticipant així la tendència cap al valor mitjà de l’any 2021. Es pot utilitzar també per comparar amb els màxims legals anuals que estableix la normativa i les recomanacions anuals de l’Organització Mundial de la Salut.

  • Continuen els nivells baixos d’NO2. La mitjana anual a les estacions de trànsit se situa en 31,9 µg/m3, per sota dels 40 µg/m3, que és el valor mitjà màxim anual establert per la legislació europea i el màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut. En relació amb les dades de fa dos mesos es pot observar que es consolida el canvi de tendència esperable i torna a pujar el nivell mitjà anual.
  • Al PM10 els valors registrats a les estacions de trànsit superen els 20 µg/m3 de mitjana anual (22,59 µg/m3), que és el valor màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut, però es troben per sota dels 40 µg/m3, que és el màxim anual establert per la legislació europea.

Altres destacats

  • S’ha publicat a la revista Environmental modelling & software un article on mitjançant tècniques de marchine learning s’estimen els nivells de contaminació a la ciutat i els resultats es comparen amb altres models existents que es basen en models clàssics de dispersió de contaminants. El model utilitzat en aquest nou article funciona força bé. Val la pena assenyalar que apunten al fet que el factor principal de contaminació, tal com coneixíem, és el trànsit, però la contaminació generada al Port de Barcelona també és un factor important. A l’Eixample per exemple és responsable del 10% dels nivells de contaminació per NO2, i a l’estació de Poble Nou d’un 11% dels nivells de PM10. Els valors de la contaminació particulada són similars als estimats mitjançant mesura directa a altres articles i superiors als que fins ara el Port de Barcelona reconeix amb els seus models. Podeu trobar més informació sobre els nivells de contaminació associada al Port de Barcelona en aquesta entrada.
  • Si teniu curiositat per una anàlisi retrospectiva de l’impacte de la crisi del COVID19 als nivells de contaminació a les principals ciutats de l’Estat i la seva relació amb les diverses fases de restricció de mobilitat el podeu trobar en aquest nou article publicat a la revista Environmental Science and Pollution Research. Podeu trobar gràfics d’aquest estil (dades corresponents a l’Eixample) per a les principals ciutats.
Fig. 9
Font: Analysis of the effect of COVID-19 on air pollution: perspective of the Spanish case

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s