Ara que està en discussió l’ampliació de l’Aeroport aprofitem per aportar un gràfic i un suggeriment de lectura que esperem que us siguin d’interès.
El gràfic en qüestió mostra l’evolució de la contribució en emissions de CO₂ de l’aviació a les darreres dècades. Es pot observar que fins ara les millores en eficiència no han pogut compensar l’increment en l’ús d’aquest mitjà de transport. De fet, al període 2013-2019 l’increment de tràfic de passatgers va ser quatre vegades més gran que la millora en l’eficiència.
La informació l’hem obtingut d’aquest informe que és molt recent (2020) i complet. Si el llegiu tindreu una bona visió de l’evolució i la situació del sector quant a emissions d’aquest contaminant.
Finalment, també val la pena assenyalar que l’impacte sobre el canvi climàtic de l’aviació va més enllà de les emissions de CO₂: les emissions d’òxids de nitrogen (NOx), partícules de sutge, tipus oxidats de sofre i vapor d’aigua, també tenen un impacte important. De fet segons un recent informe publicat per la Comissió Europea que adreçava explícitament l’impacte sobre el canvi climàtic d’aquests altres factors assenyala que la seva importància és com a mínim tan gran com la de les emissions de CO₂.
Com es modificarien les emissions de CO2 associades a l’Aeroport del Prat si l’ampliació es portés a terme?
Segons un recent estudi portat a terme per Barcelona Regional en un escenari de creixement de 20 milions de passatgers respecte als nivells de 2019 (que és el plantejat per AENA) i considerant que es manté la mateixa distribució de vols (26% nacional, 62 % continental i 12 % intercontinental), distàncies de les rutes, i eficiència en el consum, l’augment previst a les emissions és d’un 33%.
Com es pot observar les aproximacions realitzades són encara poc acurades a causa de la manca de concreció de la proposta. En un futur, una vegada més definida la proposta del projecte, es podrien fer avaluacions més detallades.
