Lliçons de l’informe d’implantació de la ZBE

Avui 14 de març l’Ajuntament de Barcelona ha presentat l'”Informe d’implantació de la ZBE“. En aquesta entrada volem destacar algunes dades que pensem són d’interès pel futur.

1. La renovació del parc de vehicles (afavorida els primers anys per la ZBE) està contribuint significativament a disminuir la contaminació associada al trànsit i encara ho continuarà fent uns anys.

Des de l’any 2017 fins a l’actualitat l’informe constata que s’ha produït una important reducció en les emissions mitjanes per km recorregut que emet un vehicle tipus que circula a la ciutat.

Aquesta reducció és deguda en bona part al fet que s’estan substituint principalment vehicles amb etiqueta groga (en un 70% aproximadament dièsels, alguns afectats pel diesselgate) per d’altres amb etiqueta principalment verda molt menys contaminants.

Els canvis normatius imposats als productors de fa una dècada van aconseguir canviar la tecnologia utilitzada als vehicles, i fer que la dels vehicles actualment etiquetats amb etiqueta verda siguin molt menys contaminants per cada km recorregut que els vehicles dièsel actualment etiquetats amb etiqueta groga (els d’etiqueta verda són també menys contaminants que els grocs benzina, però en menor mesura). Ara en anar substituint-se la flota recollim els beneficis d’aquells canvis normatius.

Amb la flota circulant actual si avui la mobilitat fos igual que el 2017 s’abocaria un 31% menys de NOx que el 2017 gràcies als canvis tecnològics que ara s’han plasmat mitjançant la renovació de flota. Si ens fixéssim en el black carbon (amb molts impactes sobre la salut) la reducció seria d’un 50,3%.

A més com que encara tenim una part important de la flota circulant amb etiqueta groga (al voltant del 25% segons les dades de l’estudi) és previsible que els anys vinents encara veiem millores significatives associades a la renovació de la flota sempre que el trànsit no augmenti i compensi la reducció de contaminació per km recorregut.

Finalment, per tancar aquest punt, val la pena assenyalar que els canvis en la flota ja portats a terme fa que sigui gairebé impossible – a menys que el trànsit augmentés molt per sobre dels nivells pre-pandèmics- que els nivells de contaminació pre-pandèmics tornin a la ciutat, però això no vol dir que el problema de la contaminació estigui resolt per què estàvem molt lluny dels nivells saludables.

També val la pena assenyalar que els canvis tecnològics als motors no suposen cap canvi respecte a l’ús de la via pública, que depèn d’altres elements, i a causa del canvi de les característiques de les flotes tampoc no necessàriament suposa millores significatives en termes de la contaminació associada al canvi climàtic.

2. La mobilitat el 2021 encara va ser clarament inferior a la del 2019, però tot apunta que el 2022 veurem una recuperació forta que comportarà un augment de la contaminació

L’informe ens mostra la següent evolució de la mobilitat a la ciutat:

No podem saber quin serà el nivell de trànsit a finals d’any, però els valors dels tres primers mesos mostren una clara tendència a l’alça i ens fan pensar en una recuperació el 2022 de nivells similars als pre-pandèmics. Aquest augment del trànsit en ser ràpid no serà compensat per la renovació de la flota i per tant la contaminació augmentarà respecte el 2021.

3. Aquest mateix any es podrien superar de nou els nivells de màxim legal de contaminació

L’informe fa una simulació bastant versemblant a la que ens podríem trobar aquest any 2022. Concretament, simula quin seria el nivell de contaminació a l’aire que respirem si els nivells de circulació fossin els del 2017 -és a dir significativament superiors els nivells del 2021, però encara un 4% inferiors als del 2019-, però amb la flota que hi ha el 2021. El resultat és que els nivells de contaminació òbviament serien inferiors als pre-pandèmics; tanmateix, a l’Estació de l’Eixample -que monitora les zones de trànsit de la ciutat- la contaminació mitjana seria de 44 ug/m3 , clarament per sobre del màxim legal que és de 40 ug/m3 com a mitjana anual.

És a dir, aquest mateix any és molt probable que amb nivells de circulació parcialment recuperats, així com d’altres fonts de contaminació de menor importància, però també rellevants en bona part recuperades, s’incompleixi la llei de nou.

De fet, malauradament els valors registrats els darrers cinc mesos ja apunten clarament cap aquest incompliment imminent (vegeu gràfic inferior).

Pel sentit avui a la roda de premsa tot apunta que l’incompliment arribarà abans que les mesures complementàries a la ja quasi esgotada -a l’espera de la finalització de la darrera moratòria- capacitat de millorar de l’actual Zona de Baixes Emissions.

Si no es prenen mesures complementàries, la progressiva renovació “natural” de la flota trigarà força anys a disminuir els nivells per sota dels màxims legals…. i més encara tenint en compte que els màxims legals estan en procés de revisió a la baixa, i que el nostre objectiu darrer hauria de ser d’aproximar-nos el màxim possible als nivells establerts com a valors de referència de l’OMS, assolint així l’objectiu de ser una ciutat saludable.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: