Evolució mensual
En aquests gràfics es representen els valors mitjans mensuals de contaminació. S’indiquen també els màxims legals anuals que estableix la normativa i el valor de referència de l’Organització Mundial de la Salut. Aquests valors no es poden comparar directament amb els valors mensuals, ja que corresponen a diferents períodes de referència (mensual vs. anual) i es posen només com a indicació. Si es vol fer una comparació, cal fer servir les dades anuals de contaminació que es representen al segon apartat de l’informe.

La mitjana mensual de NO2 ha baixat per sota del llindar màxim legal anual a totes les estacions per primera vegada en nou mesos. En canvi, els nivells de PM10 han estat notablement alts.
Els nivells de PM10 continuen amb una tendència negativa, per cinquè mes aquest any se superen els valors mensuals equivalents de l’any 2021.
Aquest mes hem estat onze dies en “avís preventiu per alts nivells de contaminació” per PM10, un dia més que tots els registrats durant l’any 2020 i 2021 junts. En els primers sis mesos ja portem 35 dies d’avís preventiu, és a dir més del triple de vegades que els darrers dos anys sencers (11 en total).

De manera reiterada la Generalitat de Catalunya està incomplint el seu compromís de posar amb un màxim de tres mesos d’endarreriment els nivells de contaminació de PM2,5 de les estacions de mesura manuals. Actualment, per exemple, no hi ha cap dada introduïda corresponent a l’any 2022. Com a conseqüència no els podem informar com ens agradaria.
Només els podem informar de les dades de l’estació de fons de Pedralbes, que és una estació automàtica en funcionament des de setembre 2021, però no els podem informar dels nivells a les zones de trànsit, malgrat que aquest contaminant està molt vinculat amb aquest element. Tant de bo aviat se solucioni aquesta manca d’informació amb la instal·lació de punts de mesura automàtics i l’actualització correcta dels punts de mesura manuals.

Tendència anual
En aquest gràfic representem els valors anuals de contaminació. El darrer punt del gràfic correspon a la mitjana dels nivells de contaminació dels darrers dotze mesos. Aquesta dada es pot utilitzar per comparar els valors històrics mitjans anuals amb les darreres dades disponibles, anticipant així la tendència cap al valor mitjà de l’any 2021. Es pot fer servir també per comparar amb els màxims legals anuals que estableix la normativa i els valors de referència i objectius intermedis de l’Organització Mundial de la Salut.
A més de les dades de les estacions de fons i de trànsit incorporem també en aquest gràfic el seguiment específic de l’estació d’Eixample, ja que és l’estació amb els nivells més alts registrats de la ciutat. Aquesta especificitat és d’interès, perquè ens serveix com un “canari de mina” de la situació als carrers amb més trànsit de la ciutat.


- Els nivells d’NO2 continuen creixent. La mitjana dels darrers dotze mesos a les estacions de trànsit se situa en 38,6 µg/m³, 0,2 µg/m³ per sobre del mes anterior i per sota dels 40 µg/m³ que és el valor mitjà màxim anual establert per la legislació europea però força lluny del valor de referència per l’Organització Mundial de la Salut. A l’Estació de l’Eixample que és l’estació on es registren els valors més alts de la ciutat, la mitjana dels darrers dotze mesos ha estat de 42,7 µg/m³, superant el valor de legal màxim anual autoritzat.
- Al PM10 els valors registrats tant a les estacions de trànsit com de fons superen els 15 µg/m³ de mitjana anual (26,3 i 21,6 µg/m³ respectivament), que és el valor de referència de l’Organització Mundial de la Salut, però es troben per sota dels 40 µg/m³, que és el màxim anual establert per la legislació europea. La tendència és a l’alça.
Altres
- Un conjunt d’entitats han presentat una proposta força completa de peatge urbà a la ciutat. Podeu aconseguir el detall de la iniciativa aquí i un resum aquí. Si voleu completar la informació sobre peatges a contaminacio.barcelona en el seu moment vam analitzar “la percepció pública de les taxes de congestió-contaminació“, on vam estudiar diverses experiències anteriors des d’aquest punt de vista, i els canvis al “marc legal” necessaris per poder implementar un peatge segons els estudis jurídics realitzats.